Day: Lipiec 13, 2020

Cechy i wartości ryb – okoń w codziennej diecie człowieka

Naturalne składniki spożywcze w postaci mięsa, bardzo pozytywnie wpływają na rozwój całego organizmu. Przykładam zdrowej, pełnowartościowej diety, jak również produktów smacznych i znajdujących zastosowanie w wielu metodach przyrządzania dań są ryby. Które gatunki pozytywnie oddziałują na organizm człowieka? Czym charakteryzuje się okoń? Jak go przyrządzać? Jakie posiada wartości odżywcze i właściwości zdrowotne?

Gatunki ryb pożądane w diecie człowieka

Wdrożenie ryb do swojej diety bardzo pozytywnie wpłynie zarówno na zdrowie, jak i samopoczucie organizmu. Ten rodzaj pożywienia jest bardzo łatwo dostępny, jak również akceptowany w różnego rodzaju sposobach przygotowywanie posiłków. Ten naturalny produkt może znaleźć się w jadłospisie wegetarian, osób odchudzających się czy kształtujących swoją sylwetki i masę. Wśród najbardziej znanych i drogocennych ryb znajdują się:

  • łosoś,
  • makrela,
  • śledź,
  • okoń,
  • dorsz,
  • pstrąg,
  • i wiele innych.

Jedną z ulubionych ryb jest okoń. Jest to stworzenie o charakterystycznym zabarwieniu, którego mięso ma delikatny, słodkawy smak. We wnętrzu ryby znajduje się wiele ości, jednakże podczas obróbki termicznej struktury te kruszeją i są łatwe w oddzieleniu od reszty.

Czy warto spożywać okonia? Jakie są jego wartości odżywcze?

Wartości odżywcze i właściwości okonia

Okoń  to ryba, którą można przyrządzić na wiele sposobów. Do najbardziej popularnych zalicza się smażenie, pieczenie, grillowanie i gotowanie ryby. Oryginalne dodatki w postaci masła, ziół – rozmaryn, tymianek czy owoców cytrusowych pozwolą stworzyć pyszne i zdrowe danie. Oprócz niesamowitego smaku, ryba ta posiada wiele pozytywnych cech i wartości. Okoń przede wszystkim:

  • jest bogatym źródłem selenu, witamin B i D,
  • pozytywnie wpływa na zmysł wzroku – poprawia widzenie,
  • jest bankiem pełnowartościowego białka,
  • dostarcza organizmowi wielonasyconych kwasów tłuszczowych,
  • chroni przed wolnymi rodnikami,
  • podnosi odporność,
  • obniża ryzyko występowania nowotworów,
  • minimalizuje rozwój różnych chorób przewlekłych,
  • uczestniczy w procesach immunologicznych,
  • pozytywnie wpływa na psychikę i emocjonalność człowieka – zapobiega depresji i stanom lekowym,
  • wiele innych.

Pomimo wielu pozytywnych cech okonia, warto produkt ten stosować rozsądnie. Nadmierne spożywanie tego rodzaju ryby może wywołać kilka niepożądanych efektów i skutków. Warto również powstrzymać się od spożywania dużej ilości ryby w kilku przypadkach, którymi są: ciąża, okres karmienia piersią czy młody wiek – do 6 roku życia.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com